dinsdag 15 november 2016

De sok en ik

Jaren geleden leerde mijn peettante mij sokken breien. Maar ik was er toentertijd niet heel handig in. Ik wilde wel, maar echt lukken deed het niet. Zo af en toe schafte ik een boekje aan met wat onbegrijpelijke uitleg en dan liet ik de moed maar weer zakken.

Maar tegenwoordig vind je de leukste uitleg op internet en warempel, ineens zag ik het licht en breide een paar sokken voor Dochter D. Daarna volgde een paar sokken voor mijn zus (bijna klaar) en Dochter L wil nu ook graag een paar sokken. En ikzelf wil er eigenlijk ook nog wel een paar.

Om vooral niet te vergeten hoe het sokkenbreiproces werkt, en voor iedereen die het ook eens wil proberen volgt hier al gaande weg een uitleg.

Wol: 4-draads garen, bijvoorbeeld van Regia, Scheepjes of Opal. Dit garen kan je breien met naald 2 of 2,5. Ik kies voor naald 2,5. Ik gebruik 5 korte breinaaldjes.

Voor maat 39/40 zet ik 60 steken op. Het komt niet zo heel nauw, want er zit aardig wat rek in een zelfgebreide sok.
Ik verdeel de steken als volgt:
naald 1, 16 steken
naald 2 en 3 ieder 15 steken
naald 4, 14 steken. Dan sluit ik de sok door de extra steek van naald 1 te breien op naald 4. Nu staan er op alle naalden 15 steken.


En dan 25 toeren boordsteek (2r, 2av). Gevolgd door 50 toeren tricotsteek. Dat gaat heerlijk bij de houtkachel en een leuk programma op tv. Daar wordt ik helemaal zen van (of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen).


En om niet al te snel de tel kwijt te raken ben ik erg dol op mijn tellertje. Zoals je ziet ben ik bij toer 45, dus nog even breien en dan meld ik mij weer voor de grote hiel.

Tot later,
Marie-Louise

Wil je ook sokken breien? Hier heb ik de hele uitleg op een rijtje gezet:



3 opmerkingen:

  1. Dank je wel, ik start weldra weer met het breien van sokken (nadat ik het al eens probeerde en met de hiel niet goed uitkwam). Ik zal jouw uitleg erbijnemen. Groetjes sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Dat is de steek waarbij de voorkant van je breiwerk mooi glad wordt. Dus bij "in de rondte breien" brei je elke pen recht en wordt het vanzelf mooi glad. Als je heen en weer zou breien (bijvoorbeeld bij de voorkant van een trui) moet je dan 1 pen recht, 1 pen averecht breien om een tricotsteek te krijgen.

      Verwijderen