zaterdag 19 mei 2018

Sla uit onverwachte hoek

Als je een beetje een tuin hebt red je het niet met één groencontainer die eenmaal per twee weken geleegd wordt. Daarom hebben we dus ook maar een composthoop aangelegd. En die compost gebruiken wij ieder jaar om de fruitbomen te verwennen. Aan het eind van de winter krijgen ze een lekker bergje verse compost aan de voet van hun stam en ook een schep kalk.


Deze boom hebben we acht jaar geleden gepoot. Het was een Goudrenet, tot we appels kregen, toen was het ineens een James Grieve, ook lekker.


En dit is een nieuwe boom, staat er net sinds verleden jaar. Het is een pruim, Reine Claude.

En als je nou goed naar z'n voetjes kijkt zie je dat er allemaal onkruid groeit. Er zat blijkbaar nogal wat zaad in de compost.


Maar gelukkig voor mij, het bleek vooral Rucola te zijn! En dat kan wel kloppen, want verleden jaar begon de rucola te bloeien in de moestuin. En er vlogen zoveel bijtjes en andere insecten bij de bloemen dat ik het maar zo gelaten heb. Uiteindelijk is het zaad zo via de composthoop bij de fruitbomen terecht gekomen.
Dus als ik nu een salade maak loop ik ook even langs de fruitbomen en oogst daar mijn sla.


Lekker!

Fijne dag!
Marie-Louise



4 opmerkingen:

  1. Dat zal heerlijke sla zijn :-) Ik heb ook wat fruitboompjes en ook een composthoop. Jammer genoeg ook veel te veel bladluis dit jaar :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is jammer, wat dat betreft kan je de natuur niet sturen en is ieder jaar weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is nu grappig, desla zal extra lekker gesmaakt hebben.
    Moet je fruitbomen elk jaar kalk geven ? Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben nu 2appelbomen, behalve snoeien hebben we niets gedaan.
    Appels en pruimen dat is ook leuk, maar vooral lekker.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op aanraden van de boomkweker waar wij de fruitbomen kochten geef ik ze ieder winter een flinke laag compost op de boomspiegel, samen met een bekertje kalk. Ze doen het er prima op!

      Verwijderen