dinsdag 10 april 2018

Narcissenfeestje

Toen we de boerderij kochten was er op tuingebied niet zoveel te beleven. Wel stonden er mooie oude eiken en een oude linde, maar verder was het vooral gras. Onder de eiken stonden een paar oude bossen narcissen te zieltogen. Die bestonden vooral uit veel blad met hier en daar een bloempje.



Ik begon wat te lezen waarom die narcissen bijna geen bloemen meer hadden en kwam allerlei "handige" tips tegen zoals het vertrappen van je narcissen of vooral veel mest geven. 


Uiteindelijk koos ik ervoor om de oude bossen op te graven. Die bleken uit honderden kleine bolletjes te bestaan, die veel te dicht op elkaar stonden. En al die bolletjes heb ik opnieuw gepoot. Als de bolletjes meer ruimte krijgen kunnen ze weer groter groeien en produceren ze ook weer bloemen.


Het eerste jaar leek het nog niet helemaal te werken, maar nu bloeien er denk ik wel bijna duizend.





Dit jaar is het een echt narcissenfeestje onder de eiken.

Deze vind ik heel grappig, met zo'n gevuld trompetje.



Als ik aan kom fietsen wordt ik gewoon blij van mijn eigen narcissen!

En mocht je zelf ook een narcis willen, haken kan altijd.
Bijvoorbeeld deze van l'heureblue


Fijne dag!
Marie-Louise


3 opmerkingen:

  1. Mooi hoor, echt lente en zo heb je plezier van al je werk ;)
    Wij hebben er ook in de tuin, maat niet zovel hoor.
    Echt genieten nu, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat staat dat mooi onder die oude bomen! Een blikvanger waar je blij van wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, narcissen zijn wondermooi. Ik heb er een paar witte en andere varianten. Wat ook heel belangrijk is voor een mooie bloei is dat je de uitgebloeide bloemen afknipt. Anders steekt de plant alle energie in het maken van een zaaddoos, ipv de energie op te slaan om volgend jaar weer te bloeien. Maar de bolletjes verspreiden om de zoveel jaar helpt inderdaad ook! Genieten maar!

    BeantwoordenVerwijderen