zondag 12 november 2017

Uitstelgedrag en gehaakte sleutelhangers

Uitstelgedrag, ik ben er kampioen in. Ken je het gevoel, je moet eigenlijk iets doen, natuurlijk iets waar je niet zo'n zin in hebt, dus je verzint heel veel dingen die ook echt héééééél nuttig zijn. Dus dan kan je dat ene nog best een dagje later doen, of nog een dagje later, of nog wat later.

Momenteel staat op mijn uitstellijstje:
Afspraak maken voor de tandarts,
Afspraak maken voor nieuw lenzen, (nu ik 50+ ben zie ik echt niets meer dichtbij, superkippig wordt ik),
De tweede mouw aan het Noorse vest breien (dat schijnt ook wel tweede-mouw-syndroom te heten en komt ook voor bij sokken en wanten breien).


Kijk, hij wordt best mooi, maar die tweede mouw, die hangt er al een week of twee maar zo'n beetje bij. Ik probeer iedere dag een pen of wat te breien, maar het schiet niet op.

Ook gisterenavond had ik iets veel beters te doen, namelijk iets leuks haken voor de tv. Veel gezelliger ook dan in je eentje aan de tafel zitten prutsen aan dat vest.

Dus ik maakte twee sleutelhangers van wat restanten katoen en van die knippertjes die aan zo'n key koord hangen dat je soms krijgt bij een congres of één of andere actie.


Als je hier je sleutels aanhangt vind je ze tenminste terug in je handtas.



De rode was het eerste exemplaar en is een beetje uit balans. De ene rode kant is breder dan de andere. Dat komt omdat je begint met een rij lossen en daarop een rij vasten haakt. Die is dan net wat breder dan de andere kant.


Bij de blauwe sleutelhanger heb ik nog een rij halve vaste aan het eind gehaakt, dan is het wat beter in evenwicht.

Ik maakte de sleutelhangers als volgt:

Begin met kleur A
Haak een ketting van 62 lossen en keer.
Toer 1: Haak 1 vaste, 1 losse, *sla 1 vaste over, 1 vaste in de volgende vaste, 1 losse, * herhaal dit tot er nog 1 vaste over is en haak 1 vaste in deze laatste vaste, keer met 1 losse.
Wissel naar kleur B

Toer 2: Haak 1 vaste in de 1e vaste en 1 vaste om de losse van de vorige toer, 1 losse
*Haak 1 vaste om de losse van de vorige toer, 1 losse*
Herhaal dit tot er nog 1 losse en 1 vaste over zijn. Haak in deze beide steken 1 vaste. keer met 1 losse
Wissel naar kleur C

Toer 3: Als toer 1
Wissel naar kleur B

Toer 4: Als toer 2
Wissel naar kleur A

Toer 5: Als toer 1.
Haak hierna nog 1 toer halve vasten in kleur A. Dit om buitenrand net zo breed te krijgen als de eerste rand.

Werk alle draadjes af, behalve de laatste draad. Doe het bandje nu om het ringetje en haak het bandje dicht met vasten. Werk ook het laatste draadje af.

Het is een vrij eenvoudig patroontje, maar ik vind het nog beste lastig om goed op te schrijven. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.

Met een beetje fantasie kan je natuurlijk nog allerlei leuke bandjes en kleurencombinaties verzinnen.

Tja, en nu dit blogje ook klaar is moet ik dan toch eindelijk maar eens aan dat vest breien, of zal ik eerst koffie zetten....

Fijne avond!
Marie-Louise


4 opmerkingen:

  1. Leuke sleutelhangers heb je gemaakt! Natuurlijk, veel gezelliger om op zaterdagavond op de bank bij je gezin te zitten met een handwerkje, dan apart aan een tafel.
    Het second sock syndroom voorkom ik door mijn sokken 2 tegelijk te breien op 1 rondbreinaald. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ze dan identiek worden.
    Ook mouwen brei ik altijd tegelijkertijd. Dat doe ik dan wel op 2 verschillende rondbreinaalden, steeds x toeren aan de ene mouw en dan x toeren aan de andere mouw breien. Bij zo'n mooi patroon als jij nu breit kun je daar ook geen telfout in maken, na een patroontje aan de ene mouw, hetzelfde patroontje aan de andere mouw breien. Zo weet je ook zeker dat minderen op precies dezelfde plek gebeurd.
    Ik vind het een prachtig vest, dat zul je vast met heel veel plezier gaan dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor de tips, ik moet het ook maar eens proberen om twee mouwen tegelijkertijd te breien, dan komen de minderingen ook precies op dezelfde plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor dit patroontje. Ik was al langer op zoek naar zoiets als dit.

    BeantwoordenVerwijderen