vrijdag 18 november 2016

De Sok en ik: De hielspie

Tijd voor de hielspie. Nog even een stukje waarbij je op moet letten, maar daarna kan je weer lekker in de rondte breien.

De kleine hiel is geëindigd met een rechte naald. Als het goed is ziet je breiwerk eruit als hieronder.







 Nu ga je weer in de rondte breien. Je begint nu steken op te nemen. Omdat je iedere naald van de grote hiel begon met één steek afhalen heb je nu mooie steekjes aan de zijkant die je zo op kunt nemen. Kijk maar op de foto boven. Je neemt zo iedere steek op + één steek extra aan het einde om geen gaatje te krijgen. Ik heb per kant 16 steken opgenomen. Een steek meer of minder maakt niet uit, als je aan beide kanten maar evenveel steken opneemt.



Hieronder zie je dat ik aan één kant van de hielspie 16 steken heb opgenomen.



Nu brei je de steken van de voorkant van je sok. Dat zijn 2 naalden met ieder 15 steken. Deze brei je allemaal op één naald. Dus 30 steken op de volgende naald.



En vervolgens weer 16 steken opnemen aan de andere kant.



Nu heb je weer vier naalden aan je sok zitten en je begint weer met breien aan de kant van de kleine hiel.
De verdeling van het aantal steken is als volgt:
18 steken (kleine hiel),
16 steken (hielspie),
30 steken (voorkant van de sok),
16 steken (hielspie).

Je begint als volgt te breien.
Naald 1: 18 steken recht (kleine hiel)
Naald 2: recht tot 3 steken voor het einde van de naald, dan 2rs, 1r
Naald 3: 30 steken recht
Naald 4: 1r, 1aro, recht tot het einde van de naald.
Dit vormt samen 1 ronde. De volgende ronde brei je gewoon helemaal recht. Je mindert dus om de ronde.

Deze twee rondes steeds herhalen tot er weer 60 steken op de naald staan. Dat is dan als volgt verdeeld: 18, 6, 30 en 6 steken op de naald.


Hierboven zie je de hielspie, met de minderingen.


Hier zie je hoe de steken nu verdeeld zijn. Het is de bedoeling dat je nu de steken weer zodanig verdeeld dat op alle naalden weer 15 steken komen te staan. Dus je gaat gewoon verder met in de rondte breien.

Je begint met de naald waarop 6 steken staan (de naald vooraan op de foto). Bij deze naald brei je 9 steken van de volgende naald. Op deze naald staan nu 15 steken.

Dan brei je de overige 9 steken op een nieuwe naald en hierbij brei je ook de 6 steken van de andere hielspie.


Ik hoop maar dat dit een beetje duidelijk is. Je hebt dan het bovenste: 2 naalden met ieder 15 steken en 1 naald met 30 steken.

Je breit nu verder met de naald met 30 steken. Deze verdeel je weer over 2 naalden met ieder 15 steken.




En voila, nu heb je weer vier naalden met ieder 15 steken. En vervolgens begin je aan de voet, maar dat leg ik uit in mijn volgende bericht, want eerst moet ik weer verder breien.

Fijne avond!
Marie-Louise


Wil je ook sokken breien? Hier heb ik de hele uitleg op een rijtje gezet:


1 opmerking:

  1. Fijn dat je alles hebt uit- en opgeschreven. Het was meer dan 30 jaar geleden dat ik sokken heb gebreid, en ik was een hoop vergeten, maar dankzij jouw, Marikari, lukt het! Dank!!

    BeantwoordenVerwijderen