woensdag 16 november 2016

De sok en ik: De grote hiel


Het "breien voor de tv"-gedeelte zit erop. Nu moet er opgelet worden om het volgende stuk foutloos te doorstaan.



Je sok ziet er ongeveer zo uit. Vier naalden met op elke naald 15 steken. De grote hiel wordt gebreid over 30 steken. Die 30 steken (van 2 naalden dus) brei je in de eerste naald over op 1 naald.

Naald 1: 2r, *1ra, 1 r*, van * tot * herhalen. 1ra = 1 steek recht afhalen. De 1e en de laatste steek worden alleen in deze naald recht gebreid. Dit is om straks een hielspie zonder gaatje te krijgen.



 Je werk ziet er nu zo uit. Twee naalden met 15 steken en 1 naald met 30 steken. De naalden met 15 steken gebruik je nu niet. (dit wordt de voorkant van je sok). Je gaat gewoon heen en weer breien met de naald waar 30 steken op staan.

Je breit als volgt verder:
Naald 2: 1 steek recht afhalen. Daarna av tot het eind van de naald.
Naald 3: *1ra, 1r* van * tot * herhalen.

Naald 2 en 3 herhaal je nog 14 keer zodat je uiteindelijk 29 naalden gebreid hebt. Je eindigt dus met een rechte naald.

Je werk ziet er dan zo uit:
Dit is dus de achterkant van je sok.



En hieronder zie je de voorkant (en een stukje binnenkant) van je sok. Door het afhalen van de steken heb je een extra verdikking gecreëerd. Dat is de verstevigde hiel. Lekker zacht!


Nu is het tijd voor de kleine hiel, maar die moet ik eerst zelf nog breien. Dus tot later!
Marie-Louise


Wil je ook sokken breien? Hier heb ik de hele uitleg op een rijtje gezet:

4 opmerkingen:

  1. die hiel ga ik nu ook maken bedank voor de fijne uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of mijn vraag is overgekomen, maar bij deze plaats ik het nog een keer.

    Ik heb een vraag over Mijn sok en ik, en wel deze:
    Ik ben sokken aan het breien althans dat probeer ik, ik wil nu met de grote hiel beginnen maar ik blijf steken bij naald 1, daar kom ik niet goed uit.
    2 r, * 1 ra, 1 r*, van * tot * herhalen, dit begrijp ik. Hoeveel steken blijven er dan over van de 30 steken, ik denk dat ik daar mee de fout in ga. Het begrijpend lezen dat schiet er bij mij nog wel eens in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke, sorry voor het lange wachten op mijn antwoord. Ik heb door omstandigheden even wat minder aandacht voor mijn blog gehad. Maar de grote hiel brei je over 30 steken. En tijdens het breien van de grote hiel minder je niet, dus het blijven de hele tijd 30 steken. Als 1 ra staat moet je 1 steek recht afhalen, dat betekent niet breien, maar gewoon naar je andere naald schuiven. Hierdoor wordt de hiel wat steviger. Maar het blijven dus alsmaar 30 steken.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen