dinsdag 11 februari 2014

Nutteloze haaksels, maar wel met patroon: Mandje voor een paaseitje

Bij de supermarkt zag ik van die leuke eitjes, die net echt lijken. En lekker zijn ze ook. Ik liep ook al een tijdje te broeden op een ideetje om een paastak te versieren met haaksels. En samen met die eitjes kwam ik op dit idee: (de paastak ontbreekt nog, dus daarom maar even buiten in een struik gehangen.)

 
 
Ik gebruikte restjes katoen nr 8 van scheepjes en haaknaald 2,5.


 
 
 
Zo maakte ik ze:
 
1. 2 lossen haken, 6 vasten in de tweede losse vanaf de haaknaald. Sluit deze en alle volgende toeren met een halve vaste.
2. (1 vaste in de eerste vaste, 2 vasten in de tweede vaste)3x  = 9 vasten.
3. ( 1 vaste in de eerste en de tweede vaste, 2 vasten in de derde vaste)3x = 12 vasten.
4. ( 1 vaste in de eerste en de tweede vaste, 2 vasten in de derde vaste)4x = 16 vasten.
5. 16 vasten.
6. 16 vasten.
 
Wissel nu van kleur en hecht de draadjes gelijk even af.
 
Randje: 1 vaste in de eerste vaste, 1 half stokje, 1 stokje en 1 half stokje in de tweede vaste. Herhaal dit in totaal 8x en je randje is af. Nu kan je direct het hengsel haken:
 
Hengsel. 18 lossen haken en vastmaken met een vaste aan de andere kant van het randje.
 
Nu afhechten en weer draadjes afwerken.
 
 


Vervolgens met groene katoen de blaadjes haken als volgt:
5 lossen haken, 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, in de volgende drie vasten 1 stokje, 1 stokje en 1 vaste haken. Dit is het eerste blaadje. Het tweede blaadje haak je er direct aan vast door weer 5 lossen te haken en bovenstaande nog een keer te herhalen. Nog niet afhechten, maar eerst de blaadjes aan het mandje naaien, dan afhechten.



En tussen het haken door moest ik mijn eitjes verdedigen tegen hongerige huisgenoten. Ik denk dat de mandjes niet lang gevuld zullen blijven.


 
Veel haakplezier!
 

4 opmerkingen:

  1. tof ideetje, ga het zeker ook eens proberen
    groetjes
    Micheline
    kruissteekmieke@blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo dat is leuk om kado te geven met Pasen aan mijn vriendinnen.
    Je hebt iemand blij gemaakt.

    Lieve groetjes van Marion

    BeantwoordenVerwijderen